Ladislava Košíková – profil
Ladislava Košíková (nar. 28. 1. 1957 v Uherském Hradišti) je absolventkou Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně (1976–1980) a Divadelní fakulty JAMU v Brně, obor Taneční umění (1991–1996). Čerpá jak z hlubokých znalostí lidového tance a lidové tanečnosti obecně, tak z poznání scénického tance a široké škály tanečních technik. V jejím pojetí se lidový tanec stává inspirací pro nová sdělení vyjadřovaná soudobým tanečním jazykem, zároveň však s pevnou vazbou na filozofii a etiku lidové kultury.
Pedagogické činnost
Věnuje se umělecké práci i pedagogické činnosti v oblasti tance. V současné době vyučuje lidový tanec na JAMU v Brně, taneční výchovu na Konzervatoři Brno, gestiku a pohyb na Fakultě multimediálních studií Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně a Taneční obor na ZUŠ Uherské Hradiště.
Hradišťan
V roce 1992 se stala choreografkou, následně pak uměleckou vedoucí taneční složky Hradišťanu, kde v autorské dvojici s hudebníkem Jiřím Pavlicou vytvořila výrazná scénická pásma, mezi něž patří např. Třikrát je člověk (2010), Studánko, rubínko (2009), Zpívání o lásce (2002), O člověku /a jeho ctnostech a neřestech/ (1999), O Slunovratu (1998), Skrytá tajemství (1995), V proměnách času (1994), Biblická zastavení (1992). V nich se odklání od tradičního folklórního pojetí a přechází k volnějšímu scénickému ztvárnění, kde folklór figuruje jako inspirační zdroj. Čerpá jak z hlubokých znalostí lidového tance a lidové tanečnosti obecně, tak z poznání scénického tance a široké škály tanečních technik. V jejím pojetí se lidový tanec stává inspirací pro nová sdělení vyjadřovaná soudobým jazykem, zároveň však s pevnou vazbou na filozofii a etiku lidové kultury.
Spolupráce Tanečního souboru Hradišťan s jinými hudebními tělesy
Ladislava Košíková je také autorkou řady pozoruhodných celovečerních tanečních projektů souboru Hradišťan ve spolupráci s jinými hudebními tělesy. Byl to např. v roce 2002 komponovaný program z děl českého hudebního romantismu skladatelů A. Dvořáka a B. Smetany s Vídeňskou filharmonií (dirigent: N. Harnoncourt), či v r. 2004 choreografie Janáčkova baletu Rákoš Rákoczy s Komorní operou HF JAMU (režie: M. Švecová) v rámci Mezinárodního hudebního festivalu Janáčkovo Brno 2004, v roce 2006 s hudebním skladatelem J. Krčkem a Musicou Bohemicou hudebně taneční freska na motivy středověké poezie Žákovské vigilie, v roce 2010 s The Czech Ensemble Baroque Česká mše vánoční J. J. Ryby (dirigent: R. Válek). Na objednávku Mezinárodního operního festivalu Smetanova Litomyšl vytvořila v roce 2007 ve spolupráci se zlínskou Filharmonií B. Martinů scénické ztvárnění kantáty Kytice B. Martinů (režie: A. Vaňáková, dirigent: R. Válek) a v roce 2011 Catulli Carmina C. Orffa a Svatby I. Stravinského (dirigent: R. Válek). Pro Hudební festival Znojmo 2013 vytvořila tanečně hudební revue Claudio Monteverdi a české země s komorním ansámblem staré hudby Societas Incognitorum. V roce 2014 byla režisérkou a autorkou choreografie projektu Chléb náš vezdejší, scénického uvedení kantát B. Martinů – Izaiášovo proroctví, Polní mše a Hora tří světel, na kterém se s Tanečním souborem Hradišťan podílel Slovanský komorní ansámbl a Mužský pěvecký sbor Láska opravdivá (dirigent: T. Krejčí). Se svým Tanečním studiem a tanečníky Hradišťanu vytvořila v roce 2002 pro Českou televizi taneční kompozici Rok na vsi na hudbu J. Sternwalda. V roce 2015 vytvořila pro Taneční soubor Hradišťan představení Moravský kabaret aneb Na druhé koleji 14:32 (hudba: Vlastimil Peška).
Spolupráce na činoherních inscenacích
Choreografické práci se věnuje také na různých divadelních scénách. Jmenujme spolupráce s režisérem J. A. Pitínským v inscenacích Maryša (Divadlo A. Bagára v Nitře, 2003), Bratři Karamazovi (Slovácké divadlo, 2002), Gazdina roba (Slovácké divadlo, 2000) nebo s režisérem Igorem Stránským Studna světců (Slovácké divadlo, 2015), Naši furianti (Slovácké divadlo, 2009), Maryša (Slovácké divadlo, 2005), Othello (Slovácké divadlo, 2003), Yerma (Slovácké divadlo 2002), s režisérem Ivo Krobotem v inscenacích Něžná (Divadlo U stolu, 2011) a Babička (Divadlo Husa na provázku, 2014 a Jihočeské divadlo, 2005), s režisérem Vlastimilem Peškou v inscenacích Kouzelná flétna (Divadlo Radost 2014), Limonádový Joe (Divadlo Radost, 2011), Jak to dělají andělé (Divadlo Radost, 2009), Malované na skle a Beatles/Žlutá ponorka (Divadlo Radost, 2008), s Břetislavem Rychlíkem Cena facky aneb Gottwaldovy boty (Slovácké divadlo, 2014), Veselka (ND Brno, 2013), Král duchů (Jihočeské divadlo, 2013), Rok na vsi (Jihočeské divadlo, 2011), Gazdina roba (ND Brno, 2009) či s Vladimírem Morávkem v inscenaci Leoš aneb Tvá nejvěrnější (Divadlo Husa na provázku, 2011). V režii Hany Mikoláškové vytvořila choreografii k muzikálu Malované na skle (Městské divadlo Zlín, 2015).
Spolupráce na operních inscenacích
V roce 2001 byla také autorkou choreografie k operní inscenaci Její pastorkyňa L. Janáčka na Mezinárodním hudebním festivalu v Salcburku (režie: B. Swaim, dirigent: Sir J. E. Gardiner). Na scéně Národního divadla v Praze vytvořila v roce 2008 choreografii k opeře Prodaná nevěsta (režie: M. Švecová, dirigent: O. Lenárd) a v roce 2013 k opeře Dvě vdovy (režie: J. Nekvasil). V brněnském Národním divadle v r. 2009 se choreograficky podílela na tvorbě opery Madama Butterfly (režie: J. Nekvasil, dirigent: J. Kyzlink), v roce 2010 Výlet pana Broučka do Měsíce (režie: P. Howard, dirigent: J. Kyzlink) a v roce 2012 choreograficky spolupracovala na opeře Rusalka (režie: V. Morávek, dirigent: J. Kyzlink). Pro Hudební festival Znojmo 2013 vytvořila scénickou koláž Combattimento (hudba: C. Monteverdi, dirigent: R. Válek) a v roce 2014 choreografii k opeře J. P. Rameau Platée (režie: C. Larrieu, dirigent: R. Válek).
Operní studio Konzervatoře Brno
S Operním studiem brněnské Konzervatoře vytvořila v roce 2008 choreografii k opeře H. Purcella Dídó a Aeneas, v roce 2009 ke kantátám B. Martinů Zpěvy země, roku 2011 Con Spirito, v roce 2012 k opeře A. Sullivena Mikado a v roce 2014 ke scénickému ztvárnění melodramu Z. Fibicha Vodník, Štědrý večer a kantát B. Martinů Svatební košile, Narození Páně pod názvem Kytice (režie: T. Studený, dirigent: T. Krejčí).
Vzdělání
1972–1976 | Gymnázium Uherské Hradiště |
---|---|
1976–1980 | Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity Brno, obor: Pedagogika ZŠ, specializace hudební výchova |
1991–1996 | Divadelní fakulta Janáčkovy akademie múzických umění Brno, obor: Taneční umění |
1992–1994 | Choreografické kurzy Aleny Skálové |
titul: | Mgr. |
Pedagogická činnost v oboru
1992–dosud | Základní umělecká škola Uherské Hradiště (vedoucí tanečního oboru) |
---|---|
2000–dosud | Fakulta multimediálních studií Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně, Katedra audiovize a animace (Gestika a pohyb) |
2004–2006 | IPOS-ARTAMA Praha Škola folklórních tradic (Choreografie) |
2006–dosud | Divadelní fakulta Janáčkovy akademie múzických umění, Atelier Taneční a pohybové divadlo a výchova (Lidový tanec, Dětská taneční tvorba, Rituál a lidové divadlo) |
2006–dosud | Státní konzervatoř Brno, Pěvecké oddělení (Taneční a pohybová výchova, Jevištní pohyb) |
Členství v tanečních tělesech
1975–1991 | tanečnice souboru Hradišťan |
---|---|
1992–dosud | choreografka souboru Hradišťan |
1999–dosud | umělecká vedoucí taneční složky Hradišťanu |
Choreografická tvorba
Autorská spolupráce na celovečerních hudebně tanečních projektech souboru Hradišťan s hudebníkem Jiřím Pavlicou
1992 | Biblická zastavení |
1994 | Z ticha času |
1995 | Skrytá tajemství – obrazy na motivy světců z lidového kalendáře |
1998 | O slunovratu aneb co bývalo a znovu kdysi bude |
1999 | O člověku… a jeho ctnostech a neřestech |
2002 | Zpívání o lásce – hudebně-taneční interpretace moravských milostných písní |
2005 | Hello Prag, hello Bohemia!, hudebně-taneční projekt v Čínské lidové republice |
2009 | Studánko, Rubínko, hudebně-taneční projekt pro dětské publikum |
2010 | Třikrát je člověk |
Choreografie celovečerních tanečních projektů souboru Hradišťan ve spolupráci s jinými hudebními tělesy
2002 | Komponovaný pořad z děl A. Dvořáka a B. Smetany ve spolupráci s Vídeňskou filharmonií, dirigent: N. Harnoncourt |
2004 | Rákoš Rákoczy, balet L. Janáčka, ve spolupráci s Komorní operou Hudební fakulty JAMU v rámci Mezinárodního hudebního festivalu Janáčkovo Brno, režie: M. Švecová |
2006 | Žákovské vigilie, hudebně-taneční freska na motivy středověké žákovské poezie ve spolupráci s Musicou Bohemicou, hudba: J. Krček, režijní spolupráce: M. Švecová |
2007 | Kytice, scénické provedení kantáty Bohuslava Martinů, nastudováno na objednávku 49. ročníku MOF Smetanova Litomyšl 2007 ve spolupráci s Filharmonií Bohuslava Martinů Zlín a Sborem Národního divadla moravskoslezského Ostrava, režie: A. Váňáková, dirigent: R. Válek (světová premiéra) |
2010 | Česká mše vánoční J. J. Ryby s The Czech Ensemble Baroque, dirigent: R. Válek |
2011 | Catulli Carmina C. Orffa a Svatby I. Stravinského, nastudováno na objednávku 53. ročníku MOF Smetanova Litomyšl 2011, dirigent: R. Válek (světová premiéra) |
2013 | Claudio Monteverdi a české země, tanečně hudební revue, Hudební festival Znojmo, společně s komorním ansámblem staré hudby Societas Incognitorum |
2014 | Chléb náš vezdejší, scénické zpracování kantát B. Martinů (Izaiášovo proroctví, Polní mše, Hora tří světel), společně se Slovanským komorním ansámblem, dirigent: T. Krejčí |
2015 | Moravský kabaret aneb Na druhé koleji 14:32, bláznivá choreografie na hudbu Vlastimila Pešky |
Choreografie v činoherních inscenacích
1995 | Ženský zákon, Slovácké divadlo, režie: J. Fila |
1996 | Kráska a zvíře, Slovácké divadlo, režie: A. Brynda |
1997 | Babička, Divadlo Na Provázku, režie: I. Krobot |
1998 | Šumař na svatbě, Slovácké divadlo, režie: I. Stránský |
1999 | Komedie o Libuši, Slovácké divadlo, režie: I. Stránský |
2000 | Gazdina roba, Slovácké divadlo, režie: J. A. Pitínský
Jeřábí peří, Slovácké divadlo, režie: A. Miťkin |
2001 | Nikola Šuhaj, Slovácké divadlo, režie: I. Stránský
Radúz a Mahulena, Slovácké divadlo, režie: I. Stránský |
2002 | Yerma, Slovácké divadlo, režie: I. Stránský
Bratři Karamazovi, Slovácké divadlo, režie: J. A. Pitínský |
2003 | Othello, Slovácké divadlo, režie: I. Stránský
Maryša, Divadlo A. Bagára Nitra, režie: J. A. Pitínský Slaměný klobouk, Slovácké divadlo, režie: L. Pešek Červené střevíčky, Slovácké divadlo, režie: I. Stránský |
2005 |
Babička, Jihočeské divadlo, režie: I. Krobot
Maryša, Slovácké divadlo, režie: I. Stránský |
2008 | Beatles aneb Žlutá ponorka, Divadlo Radost, režie: V. Peška
Malované na skle, Divadlo Radost, režie: V. Peška |
2009 |
Jak to dělají andělé aneb Stvoření světa, Divadlo Radost Brno, režie: V. Peška
Gazdina roba, Národní divadlo Brno, režie: B. Rychlík Naši furianti, Slovácké divadlo Uherské Hradiště, režie: I. Stránský |
2011 |
Rok na vsi, Jihočeské divadlo, režie: B. Rychlík Něžná, Divadlo U Stolu, režie: I. Krobot Limonádový Joe, Divadlo Radost, režie: V. Peška Leoš aneb Tvá nejvěrnější, Divadlo Husa na provázku, režie: V. Morávek |
2013 |
Veselka, ND Brno, režie: B. Rychlík Král duchů, Jihočeské divadlo, režie: B. Rychlík |
2014 |
Kouzelná flétna, Divadlo Radost, režie: V. Peška Cena facky aneb Gottwaldovy boty, Slovácké divadlo, režie: B. Rychlík Babička, Divadlo Husa na provázku, režie: I. Krobot |
2015 | Studna světců, Slovácké divadlo, režie: I. Stránský |
2016 | Vojnarka, Slovácké divadlo, režie: I. Stránský |
Choreografie v operních inscenacích
2001 | Její pastorkyňa, opera L. Janáčka, Mezinárodní hudební festival v Salzburgu, režie: B. Swaim, dirigent: Sir J. E. Gardiner |
2008 | Prodaná nevěsta, opera B. Smetany, Národní divadlo, režie: M. Švecová, dirigent: O. Lenárd, D. Švec |
2008 | Dídó a Aeneas, opera H. Purcella, Státní konzervatoř Brno, režie: T. Studený, dirigent: T. Krejčí |
2009 |
Zpěvy země, kantáty B. Martinů, Státní konzervatoř Brno, režie: T. Studený, dirigent: T. Krejčí Madama Butterfly, Národní divadlo Brno, režie: J. Nekvasil, dirigent: J. Kyzlink |
2010 | Výlet pana Broučka do Měsíce, Národní divadlo Brno, režie: P. Howard, dirigent: J. Kyzlink |
2011 | Con Spirito, Státní konzervatoř Brno, režie: T. Studený, dirigent: T. Krejčí |
2012 |
Rusalka, Národní divadlo Brno, režie: V. Morávek, dirigent: J. Kyzlink Mikado, Státní konzervatoř Brno, režie: T. Studený, dirigent: T. Krejčí |
2013 | Combattimento, Hudební festival Znojmo, hudba: C. Monteverdi, dirigent: R. Válek |
2014 |
Platée, Hudební festival Znojmo, režie: C. Larrieu, dirigent: R. Válek Kytice (Vodník, Štědrý večer, Svatební košile, Narození Páně), Státní konzervatoř Brno, režie: T. Studený, dirigent: T. Krejčí |
2015 |
Hubička, ND Brno, hudba: B. Smetana, režie: L. Keprtová |
2016 |
Carmen, ND Brno, hudba: G. Bizet, režie: T. Pilař Don Giovanny, Hudební festival Znojmo, hudba: W.A. Mozart, režie: C. Larrieu, dirigent: R. Válek Chytračka, Měsíc, ND Praha, hudba: C. Orff, režie: J. Nekvasil Její pastorkyňa, Divadlo F.X. Šaldy Liberec, hudba: L. Janáček, režie: L. Keprtová Domácí válka, Operní studio Konzervatoře Brno, hudba: F. Schubert, režie: T. Studený, M. Ondra |
Choreografická spolupráce s Českou televizí
1995 | Moravsko-slezský zeměpis, režie P. Šamánek |
1996 | Ozvěny duše, profil souboru Hradišťan, režie: R. Urban |
2001 | Slunovrat, režie: P. Hajn |
2002 |
Pohádka o Ječmínkovi, režie: M. Cieslar Rok na vsi, taneční kompozice na hudbu stejnojmenné kantáty Jiřího Sternwalda, režie: R. Urban |
2004 | O slunovratu, záznam stejnojmenného tanečního představení, vydáno na DVD u firmy Indies Records, režie: L. Ryška |
03.12.2008. 17:27